کاربران فضای مجازی درباره «نشاط» چه گفتند؟

نشاط جهانداری، خلبانی است که چند روز پیش عکسی از خود و همکارش که با یک هواپیمای مسافربری قصد پرواز به مشهد داشتند، درون صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت: «امروز دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ یک روز ویژه و فراموش نشدنی در صنعتی هوانوردی ایران می باشد؛ بخاطر بدوی بار هدایت هواپیما توسط دو بانوی خلبان صورت گرفت. خلبان اول: نشاط جهانداری. خلبان دوم: فروز فیروزی»

پیگیری رسانه ای برای جزئیات کنجکاو زیرفون این پرواز موجب شد که مقرری یا روابط اشتراکی فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد در نفوذ کردن به این اتفاق اخبار کند: «داخل حال مهیا داده ها دقیقی از این پرواز در جوانمردی نداریم. انگیزه پیگیری این رویداد مکاتبات اداری با نگهداری فرودگاه صورت محزون که بوسیله محض شهود شناسایی تمام پاسخگوی رسانه ها هستیم.»

عکسی که جهانداری منتشر کرده بود، یک روز پس ازآن از انتشار، فضای مجازی را پُر کرد، باعث افزایش چشم انسداد فالوئرهای او شد و واکنش های بسیاری را هم برانگیخت؛ گرچه تو یک ائتلاف عجیب و بعد از اظهارنظر روابط عمومی فرودگاه هاشمی نژاد مشهد از صفحه انحصاری این خلبان حذف شد!

ولی آنچه که اظهار تاسف بسیاری از کاربران را درباره این موضوع بوسیله همراه داشت، نظرات کلیشه ای جنسیت زده ای بود که درون ادامه برخی از این نظرات را می خوانید:

– چه ایرلاینی هست؟ اینو بگید که ما سوار نشیم

– پارک دوبل نداشته باشه، فکر نکنم مشکلی پیش بیاد

– رب به دادمون برسه

– اوه اوه زمان حال چقدر پنهانی کردن تو نحو

– الان دارن به چی تفکر می کنن؟ میگن اینک هواپیما رو با کله بکوبیم زمین یا با دُم؟

– خدا بخیر کنه. دیگه ماشاالله قحط الرجال شده که کلن واگذار کردن دست خانوما، چند وقت بعد توی کابین خلبان سر یه موضوع سهل تلاطم میکنن و مسافران رو به چخ عظمی میدنگ

– هیچی دیگه. یه نگرانی بوسیله نگرانی هامون اضافه شد. اکنون هی باید قبل پروازهامون بپرسیم: خلبان زنه یا مرد!

– هر کی نشست خونش پای خودشه

– نباید از کامنت های نقیض ناراحت شد. شخصا مجهز نبودم سوار این هواپیما بشم. صد ها همه چیز در جوانمردی مردها بوده و بالطبع اونها داخل خیلی امور خبره شدن که زن ها هنوز سیاق درازی براش داخل پیش دارند. همینقدر که استارت زدن خودش وقاحت میخواد کم کم هم اونها با امتحان میشن هم برای ما عادی

– نزول آزاد

– یعنی واقعا تنهایی پرواز می کنید؟

– اگه مسافران شروع بودن اصلا پرواز نمی کردن

– خدا بوسیله داد مسافراش برسه

– رو زمین که خوب نبودن امیدی بشون نیس تا ببینیم داخل هوا چطور باشن

– اوه اوه چپ نکنن خوبه

– شوخیشم قشنگ نیست

– پروازشون هم قرین رانندگی شون باشه که خالق باید رحم کنه. از اکنون باید حواسمون به آسمان باشه هواپیما نخوره در سرمون. بدبخت مسافرها چه بیرونی و جراتی داشتن

-کاش بوسیله همگی بانوان کشورم گواهینامه خلبانی بدن، همشون برن اون بالاها پرواز کنن واسه خودشون … ما اینجا با تفکر مرده رانندگی کنیم.

البته فدایی هم مثل این کاربر نوشتند: «کامنتا رو مردم می خونه خجالت میکشه از ایرانی بودن خودش که هنوز مردای ایرانی نمی تونن با رانندگی خانوما کنار اظهار و هنوز دارند اونا رو مسخره می کنن و کلاس و مباهات میدونن.»

برخی غصه با اعتراض به اینکه او اولیه خلبانی محو که چنین موثر ایفا داده، یادی از خلبانان زن پیش از جهانداری کرده و نوشتند:

– درون خبرها اومده بانو نشاط جهانداری و فروز فیروزی اولیه خلبانان زوجه تاریخ ایرانن. ضمن تبریک باید عرض کنم که نخستین خلبان تاریخچه ایران تقوا تجارتچی وجود که ۲۷ آبان سال ۱۳۱۹ بخاطر مقدماتی وعده پرید.    

– اولین زوجه خلبان بعد از انقلاب اکرم منفرد بوده که بعدها بوسیله سوئد رفت و الان خیلی پیره. اولین پروازش رو تو پادگان فلکی قلعه مرغی انجام قسط.

– منظور اینه که بخاطر اولین بار درون تاریخ ایران تربیت یک هواپیما توسط دو مادام خلبان انجام شده است وگرنه نخستین خلبان زن کتاب ایران زنده یاد عفت تجارتچی است.

برخی هم درباره چگونگی وارد شدن به این عرصه پرس وجو کردند و درباره اوج بودن هزینه های خلبانی نوشتند:   

– نوزاد من روحش انباشته می زد واسه خلبانی. طولانی وضعیت فیزیکی و جسمی اش رو غصه داشت. رفتم ثبت نامش کنم گفتن بغیر از مستمری ش پرواز ساعتی ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومنه. حساب کردم دیدم اگه کل حقوقمو بهش بدم می تونه در ماه چهار ساعت پرواز کنه. از اون روز شرمنده نوزاد ام شدم که یکی دیگه از آرزوهاش رو کشتم.

نشاط جهانداری هم از پنج سالگی تعلق خاصی بوسیله هواپیما مدال داده است. هواپیمای اسباب بازی ۷۴۷ داشته که با آن سرگرم می شده است. آموزش های ابتدایی را تو ایران و در سن ۱۷ سالگی می بیند ولی از آنجا که برای نخست پرواز حداقل سن ۱۸ سالگی لازم است، باید صبر می کرده تا بوسیله این سن برسد و بعد شروع به تحصیل در رشته خلبانی می کند و بی قراری زمان داخل دانشگاه تا مقطع لیسانس داخل رشته مهندسی لم آوری هوانوردی خلبانی تدریس می خواند.

او داخل ورقه انحصاری اش تالیف است: «همین که باخبر کالج خلبانی شدم، خیلی ها متعجب شدند و می گفتند که این حرفه پسرانه است و به درد درون نمی خورد. این رفتار عجیب آنها برای من به ظاهر مانع ایجاد می کرد اما من بوسیله عشقم ایمان داشتم و فرمان خودم را می کردم. معتقدم هر کسی در هر رشته ای هر چقدر تلاش کند، مایه بگذارد و زحمت بکشد قطعا نتیجه اش را می بیند. تو دنیای امروز همان نعوظ که سرآشپز حرفه ای مرد داریم، مهندس مکانیک موفق بی قراری داریم. توفیق بوسیله جنسیت هیچ ارتباطی ندارد. البته طبیعی است که با رویت و گوش دادن یک خلبان زوجه تا حدودی شگفت زده و متعجب می شوند.»

او ۲۹ تیرماه سال ۱۳۹۸ تو فرودگاه مهرآباد با دریافت چهارمین خط سردوشی توسط خلبان شکرابی به عنوان دومین بانوی کاپیتان معرفی شد. گفته می شود جهانداری بعد از «شهرزاد شمس» دومین زن ایرانی است که کاپیتانی یک هواپیمای مسافربری را برعهده دارد. این خلبان که ۲۹ سال دارد، ابتدایی پروازش را به شهر نجف و بیشترین پروازها را به مشهد داشته و به گفته خودش هر دو شهر، پرانرژی و مقدس هستند.

وسوسه های انسان تو پروازهایی که او بوسیله عهده دارد جهت اشتیاقش برای خدمت رسانی شده است و از  این موضوع خاطره بی قراری دارد و سپس از پایان یکی از پروازها همکارش با دوربین تلفن همراه از تشویق انسان برای جهانداری که یک خلبان عیال است فیلم می گیرد و آن را نشانش می دهد؛ فیلمی که برایش متجاوز خوشایند بوده و به او کارمایه بیشتری برای خدمت رسانی بوسیله مردم داده است.

گرچه ظاهرا فداکار تقدم می دهند سوار هواپیمایی که یک عیال راهنمایی آن را بر عهده داری دارد، نشوند اما طبق گفته جهانداری دخول به این حرفه به ویژه برای یک خانم، چندان هم ساده نیست زیرا که حدود پنج درصد از خلبانان جهان را زنان تشکیل می دهند و این موضوع چندان رایج حلق و اتحاد نویی محسوب می شود. داخل کل استانداردهای موجود بخاطر خلبانی خانم ها اعلی و دشوارتر از مردان است. 

انتهای پیام